مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران تحت فا
مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران تحت فایل ورد (word) دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدّمه
بررسی مفاهیم
الف. حاکمیت دینی
ب. جمهوری اسلامی ایران
ج. مدرنیته
گذار تاریخی
چالشهای مدرنیته و حکومت اسلامی
1 فلسفی ـ کلامی
2 جامعهشناختی
3 فقهی ـ حقوقی
حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران
الف. ساختار سیاسی
ب. رفتار سیاسی
ج. باور سیاسی
دستاوردها و تجربهها
ریزشها و رویشها
ب. بدعت
ج. ظلم و ستم عملی
د. اشرافیگری
ه . حسادت
چ. سادهلوحی و سادهاندیشی
و. نفوذ اندیشههای بیگانه
ح. کوتاه آمدن در برابر فشارها
شکاف میان رهبران و شهروندان
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران تحت فایل ورد (word)
ابوالنصر، فیضل، رویارویی غرب گرایی و اسلام گرایی، ترجمه حجت الله جودکی، تهران، دفتر مطالعات وزارت خارجه، 1378
اپتر، دیوید و اندی پین، چالرز، اعتراض سیاسی و تغییر اجتماعی، ترجمه محمدرضا سعید آبادی، تهران، پژوهشگاه مطالعات راهبردی، 1380
ال.برگر، پیتر، موج نوین سکولار زدایی، ترجمه افشار امیری، فصلنامه راهبرد، ش 20
امام خمینی، صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1379
اینگلهارت، رونالد و نوریس، پیپا، مقدس و عرفی “دین و سیاست در جهان”، تهران، کویر 1387
پوپر، کارل، درسهای این قرن، ترجمه علی پایا، تهران، طرح نو، 1367
سیسمیک، تیموتی، اسلام و دموکراسی، ترجمه شعبانعلی بهرامپور و حسن محدثی، تهران، نی، 1379
شریعت پناهی، ابوالفضل، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران، میزان، 1383
شفیعی، عباس، سبک رهبری امام خمینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1387
طباطبایی، محمد حسین، تفسیرالمیزان، قم، دارالعلم، 1363
علیخانی، اسماعیل، صف بندی سیاسی در قرآن، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1387
فیلالی انصاری، عبدو، اسلام و لایسیته، ترجمه امیر رضایی، تهران، قصیدهسرا، 1380
مجتهد شبستری، محمد، نقدى بر قرائت رسمى از دین، تهران، نشر طرح نو، 1379
مصباح یزدی، محمد تقی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قران، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1368
مهدوىزادگان، داود، بحران سکولاریسم در جهان اسلام”، مجله علوم سیاسی، ش
میرسلیم، مصطفی، جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، 1384
چکیده
چالش فکری و عملی میان اسلام و غرب، به عنوان دو نظام فکری اصلی در جهان معاصر، همواره در عرصه نظامسازی سیاسی و طرح نظریات مربوط به آن، خود را نشان میدهد، به گونهایکه این دو نظام فکری در چارچوبهای گوناگون فلسفی، فقهی و جامعهشناختی، سعی در نقد و به چالش کشیدن یکدیگر دارند. در عصر حاضر، نظام سیاسی اسلام مبتنی بر اصل «ولایت فقیه» مورد نقد جدی مدرنیته غربی و در رأس آن، اندیشه لیبرال ـ دموکراسی در اداره جامعه قرار گرفته است. تبیین سکولاریستی نظام سیاسی اسلام، نقد ساختارها، و تبیین عرفی رفتار نخبگان و گروههای جامعه در نظام سیاسی اسلام، مهمترین این چالشهاست
کلیدواژهها: اسلام، مدرنیته، ولایت فقیه، لیبرال، دموکراسی، عرفیگرایی
مقدّمه
در تاریخ معاصر، چالش مدرنیته با اندیشه اسلامی در نهایت، شکلگیری حاکمیت دینی در ایران را به دنبال داشت. طرح و اعمال الگوی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریه «ولایت فقیه»، با واکنش جدّی مدرنیته در ساحت نظر و عمل مواجه گردید. در حالی که مدرنیته با تأکید بر نظریه «لیبرال ـ دموکراسی» سعی در بازتفسیر حاکمیت دینی در ایران داشت، نظریه «مردمسالاری» دینی با شاخصهایی همچون مشروعیت الهی ـ مقبولیت مردمی، آزادی، برابری، خدمتمداری، و عدالتمحوری، الگوی بدیعی عرضه کرد که در ساختار حقوقی جهان نداشت
مدرنیته ضمن خدشه در الگوی جمهوری اسلامی ایران، ساختار سیاسی، حقوقی و فرهنگی و الگوهای رفتاری جمهوری اسلامی ایران، به بازتولید الگوی لیبرال ـ دموکراسی پرداخت. با توجه به آنچه گفته شد، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است: پس از شکلگیری حاکمیت دینی در ایران، چالش مدرنیته با اسلام در چه ساحتها و قالبهایی مطرح شده و چه پیامدهایی در ساحت حاکمیت دینی به دنبال داشته است؟ انگاره این پژوهش عبارت است از اینکه نظام جمهورى اسلامى ایران به مثابه رژیمى حقوقى ـ سیاسى، بر پایه نظریه «ولایت فقیه»، با طرح نگاهى جدید، اندیشه و رفتار حاکم بر غرب را با چالش مواجه کرد و در مقابل، مدرنیته آن را در سه حوزه فلسفى ـ کلامى، فقهى ـ حقوقى و جامعهشناختى مورد نقد قرار داده است. مدرنیته در حوزه فلسفه ـ کلامی، باور و مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده و کوشیده است از مبانی و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران تبیینی سکولاریستی ارائه کند. در ساحت فقهی ـ حقوقی، ساختارها و نهادها را به نقد کشیده و در سطح جامعهشناختی، در سه محور کوشیده است رفتار نخبگان، گروهها (احزاب سیاسی) و شهروندان جمهوری اسلامی ایران را از عرفیگرایی متأثر سازد
بررسی مفاهیم
الف. حاکمیت دینی
حاکمیت نشانگر قدرت تصمیم گیری، وضع قوانین و اجرای تصمیمات از سوی حکومت در یک کشور است.1 از محورهای مهم تمایز اندیشه سیاسی اسلامی و سکولار، مقوله حاکمیت است. در حکومتهای غیرالهی، منشأ قدرت و حاکمیت انسان است که در چارچوب حکومت فردی و یا حکومتهای گروهی یا عامّه مردم (اکثریت) تبلور مییابد. در اسلام، حاکمیت نشأت گرفته از خداوند است. حق حاکمیت تنها به خداوند اختصاص دارد: «ان الحکم الاّ لله» (انعام: 75)2
از منظر قرآن کریم، تمایز واقعی حکومتها بر حسب جهانبینى است که یا الهى و یا طاغوتى است. بر این اساس، امام خمینی(ره) هر حاکمیتی را در عصر غیبت که بر پایه ولایت فقیه نباشد طاغوتی قلمداد میکردند: «اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است؛ یا خدا یا طاغوت; اگر به امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتى غیر مشروع شد طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است.»
حکومت اسلامی سازوکار اجرایی تحقق حاکمیت الهی است که در آن دین مرجعیت دارد؛ بدان معنا که قانون آن برگرفته از اسلام و کارگزار آن نیز بر اساس اسلام شناسایی میشود و در مقام اجرا نیز اسلام مبنا قرار میگیرد.4 در مقابل، حکومت غیر دینی مبنای هویّتش خواستههای بشری است
ب. جمهوری اسلامی ایران
حکومت جمهورى در مقابل حکومت سلطنتى، بیانگر شکلی از حکومت است که رهبران جامعه، اعم از رهبرى، ریاست جمهورى و نمایندگان مجلس، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، با رأی مردم انتخاب میشوند؛ یعنى اداره کشور بر آراى عمومى متکى است. اسلام دینی است که از سوی خداوند بر پیامبر خاتم، حضرت محمد(ص)، نازل شده و دربر دارنده سه بخش اساسی عقاید و باورها، احکام و دستورات شرعی، و اخلاقیات است. بدینروی، جمهوری اسلامی ایران، که ترجمان حاکمیتی در مرزهای جغرافیایی ایران است، دارای دو ویژگی است: اولاً، مبتنی بر خواست و اراده مردم است. ثانیاً، اعمال این اراده در طول اراده و حاکمیت الهی، یعنی بر اساس آموزههای دین اسلام است
بنابراین، جمهورى اسلامى رژیمى است متّکى بر آراى عمومى، و قانون اساسىاش قانون اسلام است و باید منطبق بر آن باشد
امام خمینی(ره) بر این عقیده بودند که اسلام دربر دارنده بسیاری از شاخصههای دموکراتیک همچون آزادی، برابری و استقلال است. از اینرو، پیشنهاد برخی گروههای سیاسی مبنی بر «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را نپذیرفتند و بر «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تأکید داشتند و در مصاحبهای این موضوع را اینچنین توجیه کردند: «برای اینکه این اهانت به اسلام است؛ مثل اینکه بگویید: جمهوری اسلامی عدالتی. این توهین به اسلام است؛ برای اینکه عدالت متن اسلام است.»
ج. مدرنیته
«مدرنیته» یا تجدّد حاکی از یک برهه زمانی است که از عصر نوزایی آغاز گردید. مهمترین تمایز مدرنیته مختصات فکری و شاخصهایی است که آن را از مقاطع قبل و بعد آن متمایز میکند. مدرنیته دارای سه مشخصه اومانیسم، سکولاریسم، و لیبرالیسم است. این ویژگیها در چالش اساسی با الگوی اندیشه اسلامی قرار دارد و این امر موجب هجمه مدرنیته به کشورهای اسلامی شده است
گذار تاریخی
کلمات کلیدی :